- Мнимата "Промяна" доведе до дърпане на ръчната спирачка.
- Всяка точка в програмата ми е реалистична за следващите 4 години.
- Не може всичко, свършено в София, да се концентрира в "Шишман" и жълтите павета.
- Решението за презастрояването е в специалния Закон за София.
- С не голяма инвестиция, 700 камери за наблюдение в София, могат да следят и скоростта.
- Площад „Света Неделя“ и Александър Невски не са места за автомобили.
Кандидатът за кмет на София от ГЕРБ-СДС Антон Хекимян е готов да поеме управлението на столицата, наследявайки дългогодишния градоначалник на партията, издигнала го, Йорданка Фандъкова. Доскорошният журналист залага стандарти в управленската си програма, продължаване на големите инфраструктурни проекти и категоричен ангажимент с каузата „0 жертви на пътя“.
В седмицата преди вота за местна власт, Антон Хекимян отговаря на въпросите на БГНЕС.
Г-н Хекимян, ако при обявяването на кандидатурата ви трябваше по-скоро да обяснявате решението си, то на финала на предизборната кампания чувствате ли сте сред свои?
- Най-важното за мен и екипа, с който работя от ГЕРБ-СДС, е че работата в София не искаме да спира.
Това е важно, защото през последните две години и половина станахме свидетели на спиране на работата в държавата. Мнимата "Промяна" не доведе до никаква промяна, доведе до застой, доведе до дърпане на ръчната спирачка. Чухме много обещания за милиарди, които ще влизат в хазната от Кирил Петков, от Асен Василев. От тях чухме и за строителството на мостове, тунели – нищо от това не се случи. И ние не искаме обещанията за София да не се случат. Искаме да сме спирачка срещу тази катастрофа. Защото, ако нещо остана да работи в държавата през последните две години и половина, това са общините, това е Столична община.
Всяко едно нещо, написано в нашата програма, в програмата, която аз искам да изпълня през следващите 4 години, е стъпило на случилото се до момента и какво реалистично може да бъде направено през следващите 4 години.
Какво във водената досега политика за София бихте искали да промените?
- За София е работено много през последните 15-16 години. Много от „престрелките“, които идват към мен по време на дебат, са: защо не направихте всичко това през последните 18 години, примерно детските градини. От госпожа Фандъкова и екипът ѝ през последните години са построени 144 детски градини, колко от хората знаят това?
Има много кусури, и на мен не ми харесват много неща. Много от нещата, които не са направени си личат или пък могат да бъдат критикувани основателно. Но кой ще каже за 42 километра метро, кой ще каже за 13 пробива, кой ще спомене за кръстовищата на две нива? Всичко това, което се е свършило в София не може да се концентрира в пет плочки на „Шишман“ и няколко жълти павета.
Ето жълтите павета не ми харесаха как бяха подредени в самото начало, мисля, че на никого не харесаха, сега обаче минавам през ремонтирания участък и там вече, след няколко опита, нещата се случиха по по-добрия начин.
Не кметът реди паветата, а фирмата и наистина за мен е учудващо как една фирма, която има разрешително и е категоризирана като фирма, която, работи с културно-историческо наследство, не може да се справи с това. Наистина е странно. Но затова има контрол и трябва да още по-голям контрол, включително на Столичния инспекторат, контрол върху строителството и извършването на ремонтите.
Ще има ли стандарт, който да елиминира гледката - климатик на всяка фасада и изолации от всякакъв стиропор и разцветки?
- Искаме да има стандарт за всяко нещо – от това как започва един ремонт, как се координира това между институциите, за да не се копае два пъти, как приключва един ремонти и кой извършва контрола по време на изграждането. С Наредба за градската среда, която функционира от две години, вече са направени много промени.
Градът ни изглежда малко, може би, разхвърлян към този момент, но той трябва да бъде подреден и когато тези стандарти бъдат наложени, градът ни ще изглежда много по-добре.
Имаме годишна програма за 100 километра нови тротоари в кварталите и тя вече е стартирала.
200 междублокови пространства могат да бъдат облагородени по програма „Зелена София“.
Нов устройствен план на София или актуализация?
- Категоричен съм, че трябва да се спре с презастрояването, особено в южните квартали на София. Това най-лесно може да стане със специалния Закон за София. Там най-лесно могат да бъдат прокарани промени, свързани с увеличаване на отстоянията между сградите и с намаляване на застроената площ.
Промяна на общия устройствен план или нов общ устройствен план на София е отваряне кутията на Пандора. Реалното ограничаване на презастрояването с бързи темпове ще се случи със специалния закон за София. Всичко останало са просто политически заигравки с гласоподавателите.
София е град, в който живеят много хора. Те живеят различен живот в различните квартали и ако минете през не само северните и южните квартали, ще видите колко много проекти са завършени. Само преди няколко дни отвори ул. „Филип Кутев“ официално. Това е един много важен пробив част от вътрешния ринг на града, който трябва да бъде завършен в следващия мандат, за да може да се облекчи трафика. В северните квартали предвиждаме строителството и завършването на Ломско шосе. Илиянско шосе, Източната скоростна тангента с булевард Рожен, които трябва да свържат всички тези части на града със Северната скоростна тангента и когато успеем да осигурим финансиране за канализацията, северът трябва да се развие.
Метрото, което трябва да стигне нагоре от „Надежда“ ще предаде друг облик на тази част на града и строителите, и инвеститорите ще се насоча натам.
Има ли проект, който ако вие станете кмет, бихте веднага проверили?
- Ще настоявам общински съветници от всяка една политическа сила да бъдат в комисиите, които разглеждат обществените поръчки. Това ще е ясен гарант за това как протича един конкурс, как протича една обществена поръчка, кой се ангажира с нея и кой не. Между другото тази възможност съществува и в момента и е много добре да се знае, че общински съветници от БСП са участвали в такъв тип обсъждания и са участвали реално в разпределението на над един милиард лева.
Ако някой иска да носи политическа отговорност не може да заобикаля възможността да проверява и да бъде гарант пред гражданите и тези които са го избрали за това как се разпределят техните пари.
Как си представяте по-добрата работа на Столичен инспекторат?
- С много по-засилени функции и районни инспектори. Така ще бъде много по-добра комуникацията и с районните кметове.
Как по-добре биха могли да работят районните кметове?
- Който е искал е направил така, че да има детска градина, че да има реновирана площадка, да се поддържат улиците и да поддържа тротоарите в района.
Всяко решение на столичния кмет се контролира от 61 общински съветници, мисля че районните кметове също трябва да имат контрол. Комуникацията с тях и ясното поемане на ангажименти е начинът, по който и тяхната работа ще бъде контролирана.
Каква е визията ви за Общинска полиция, звено за пътни инциденти, ще контролират ли камерите за наблюдение и скоростта?
- Когато говорим за сигурността трябва да имаме още по-силна Общинска полиция. Има райони на града като този между Халите и Женския пазар, където е имало и има риск от нелегална миграция. Ние трябва да дадем гаранция на софиянци за това, че техният град е сигурно място за живеене.
По темата за Общинска полиция, както знаете, тя не е безплатна. Трябва да решим накъде и как инвестираме парите на гражданите. Един общински полицай струва на общината по 4000 лева на месец. Това разбира се не трябва да е спирачка, но те са служители на МВР.
Ако говорим за пътна безопасност, новият отдел ще е към общината. Той трябва да събира всички сигнали, да е комуникатор между много институции, където са разпръснати отговорностите за пътната безопасност и да решава проблемите възможно най-скоро.
Камерите са над 700, те в момента следят трафика. С не голяма инвестиция в тях, те могат да следят и скоростта. Голяма част от тези камери са свързани директно и с МВР, така че те могат да следят скоростта МВР ще си има ангажимент да намира водачите, които са нарушили правилата и да ги санкционират. Нашето голямо желание обаче е част от тези санкции да се връщат в Столичната община и отново да бъдат инвестирани в безопасността на пътищата.
Тези 700 камери така и така съществуват и наистина е грехота да не бъдат използвани за нещо друго. Инфраструктурата съществува, законовите промени са тези, които трябва да бъдат направени, за да може ние като община да направим следващата стъпка. Призовавам депутатите да забързат този процес!
Инвестиции в спорта. Знаете ли как изглеждат спортните съоръжения, някои физкултурни салони в училища и зали?
- Първото събитие, на което отидох след като обяви кандидатурата си, беше в едно от близките села – в Кубратово, където хората заедно с общината поддържат стадион и там бяха осигурили осветление. Има огромна енергия у хората за това да инвестираме, те да желаят да имат спортна инфраструктура, да пращат децата си да спортуват. Има огромна енергия, която е вложена през годините от страна на общината в спортни бази.
Само 100 ОУ "Найден Геров" остава без физкултурен салон, но той ще бъде готов в рамките на една година.
Столичната община работи изключително добре със спортните клубове и 4 спортни зали ще бъдат изградени. Една от тях – изключително модерна зала за спортна гимнастика, ще се намира в „Лозенец“. Ще има такава и за баскетбол. 6 многофункционални спортни зали ще бъдат изградени в София – в районите „Люлин“, „Младост“, Студентски, „Красно село“ и в район „Витоша“. Това са проекти, които се движат. Те са изключително важни, защото спортът не само обединява, той изгражда характери и изгражда общност.
Какво се случва с площад „Света Неделя“?
- Площад „Света Неделя“ е археологическо богатство, което не трябва да е място за паркиране. Не трябва да е място за паркиране и около Александър Невски, и е добре да се напомни на депутатите, че там не трябва да паркират автомобили.
Готов съм да работя на национално ниво за промяна в Закона за културното наследство, защото там има още много язви.
Едно от най-големите богатства на София е Витоша и само един работещ лифт води до планината. Каква да е работата на общината в тази посока?
- София е обградена от планини – Люлин, Плана и Стара планина. Витоша трябва да бъде още по-достъпна за хората, разбира се, опазвайки природата. Има автобуси, планираме и купуването на още със стойки за велосипеди, използват се интензивно и мисля, че още по-интензивно могат да бъдат използвани.
Що се касае за лифтовете, Столичната община си е свършила работата, главният архитект е издал разпореждане лифтовете да бъдат възстановени, има и проект, който съвсем скоро може да се случи за Драгалевския лифт.
Каква ще бъде София след 4 години?
- София ще бъде по-сигурна, по-подредена и по-чиста.
Източник: bgnes.bg